Hét e-commerce platform waar je niet hoeft af te rekenen

We hebben wat onconventionele e-commerce gecreëerd

Niet afrekenen, maar wel een cadeau of prijs ontvangen. Klinkt goed, toch? De Nationale Goede Doelen Loterijen maken het mogelijk. Met ruim drie miljoen deelnemers organiseren zij de grootste goede-doelen-loterijen in Nederland. Met hun deelname steunen deelnemers duizenden goede doelen en culturele organisaties en maken zij tegelijkertijd kans op vele prijzen, waaronder naturaprijzen. Je speelt mee, je wint een promo-code en je ruilt deze online in voor jouw prijs. Maar zo’n e-commerce platform brengt toch wat uitdagingen met zich mee, want hoe creëer je e-commerce zonder check-out?

Wat we hebben gedaan

E-commerce, applicatieontwikkeling en onderhoud

Service lines

Digital commerce

Branche

Loterijen

Gelanceerd

2017

Partners

Intershop

Het project

Goede doelen steunen en prijzen ontvangen

De Goede Doelen Loterijen steunen goede doelen door het organiseren van een loterij en het onder de aandacht brengen van het werk van goede doelen. Door werving van fondsen en aandacht aan goede doelen, wordt deze loterij dus mogelijk gemaakt. Oftewel, door mee te spelen met één van deze loterijen steun je vele goede doelen én maak je zelf kans op een prijs.

Al deze loterijen zorgen voor een geweldige opbrengst. Minimaal 40% van de opbrengst gaat naar goede doelen en culturele organisaties. Het afgelopen jaar resulteerde dat in een gezamenlijke opbrengst van 522,7 miljoen euro. Met een deelname maken deelnemers kans op vele geldbedragen en naturaprijzen. Soms ontvangen deelnemers ook een cadeautje als ze deelnemen aan de loterij. Er zijn verschillende type cadeaus en naturaprijzen. In veel gevallen kan er een keuze worden gemaakt in een van de keuzeshops van de desbetreffende loterij. In deze keuzeshop kun je jouw lot verzilveren.

De uitdaging

E-commerce die geen e-commerce is

Het grootste verschil tussen de keuzeshops en andere e-commerce platformen, is dat de optie om producten te betalen is uitgeschakeld. Deelnemers die een prijs hebben gewonnen of een cadeau uit mogen kiezen, ontvangen een promo-code voor een van de keuzeshops. Hiermee loggen ze in, waardoor de deelnemer direct wordt herkend. Het cadeau of de prijs wordt na het maken van de keuze digitaal of per post verstuurd.

De grootste uitdaging voor deze webshops? Onderhoud. Aangezien het een onconventioneel e-commerce platform is, zonder check-out, hebben ontwikkelaars nagedacht over een nieuw plan van aanpak voor de structuur en vormgeving.

Werken met De Goede Doelen Loterijen voelt niet als werken voor een klant, het voelt als samenwerken met een teamgenoot op het kantoor van de klant.

Jose Martínez, Project Manager bij Incentro.

Het proces

De technische kant van Goede Doelen Loterijen

Op dit moment zijn er al meer dan 30 keuzeshops van de Goede doelen Loterijen actief, waar verschillende producten worden aangeboden. Deze webshops worden door Incentro ontwikkeld in Intershop. Het meest aantrekkelijke van de shops is de veelzijdigheid van de website. Het is geen standaard e-commerce site en het doel is voornamelijk dat er, namens de loterij, cadeaus en prijzen uitgedeeld worden.

De Goede Doelen Loterijen heeft Intershop en Incentro het vertrouwen gegeven om alle e-commerce platformen te bouwen.

In de zomer van 2019 is er een compleet redesign van de webshops doorgevoerd. Er is verandering aangebracht in de front-end, wat impact had op de back-end. Het onderhoud en de verbeteringen liggen in het beheer van de Spaanse collega’s bij Incentro.

Een ander voorbeeld van verbeteringen voor deze webshops is dat er een nieuw API is gebouwd met de huidige fulfilment partner. In het CMS van de webshops kan de gebruiker nu zelf producten toevoegen. Hierdoor is men niet meer afhankelijk van een derde partij.

Het resultaat

‘Way of working’

Binnen één project team (de Goede Doelen Loterijen en de Nederlandse en Spaanse collega’s van Incentro) werken we samen aan de ontwikkeling van de webshops. Hoe we dat doen met verschillende partijen en op verschillende locaties? Het antwoord is Scrum. Door de Scrum-methodologie toe te passen kunnen we snel en flexibel resultaat boeken.

Scrum is een framework om op een flexibele manier producten te maken. Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte sprints, met een vaste lengte van 1 tot 4 weken, werkende producten opleveren. Scrum is gebaseerd op 3 pijlers: helderheid, testen en aanpassen. De teams hebben dagelijks 15 minuten overleg, wekelijks refinement meetings van 1 uur en elke 3 weken een uur generale planning en een retrospective. Dit leverde uiteindelijk een betere dynamiek, betere communicatie en betere resultaten.

Na drie jaar samenwerken zijn Incentro’s collega’s voor mijn gevoel bijna mijn échte collega’s geworden. Dankzij alle digitale manieren om te communiceren was er geen sprake van afstand. Met Teams, Hangouts, Jira, mobiel of per e-mail: we vonden altijd wel een manier om elkaar te spreken. Bij Incentro nemen ze hun werk serieus en ze denken heel proactief mee. Samen creëren we de beste producten voor onze klanten van De Goede Doelen Loterijen.

Maaike Bakker - Smits, Product Owner Lottery Shops

Onze Helden

Ons Team