Omnichannel innoveren met Coop
Het verhaal
Boodschappen doen terwijl je kookt
Met zo’n 300 Nederlandse vestigingen en een uitstekende webshop die sinds dag één voor stijgende omzetten zorgt, had Coop de omnichannel-ervaring aardig op orde.
Maar succes smaakt naar meer, dus wilde de supermarktketen het assortiment met een app nóg dichterbij brengen. Coop tot in de keuken dus.
What we did
App development, project management, video design, branding, product design en web design
Service lines
Digital experience, Digital commerce
Industry
Retail
Launched
2018 (app)
Partners
Google Cloud, Intershop, Syndy, Sellvation, Storegear, Culios
De uitdaging
De juiste ingrediënten voor innovatie
Coop wilde een boodschappenapp lanceren die alles kan wat je ervan verwacht. Zoals het assortiment doorzoeken, boodschappenlijstjes opslaan, een winkelmandje vullen en afrekenen. Hartstikke handig, maar in feite niet meer dan een webwinkel in appvorm. Daar zat meer in!
Het grootste voordeel van een smartphone? Je hebt ‘m altijd bij je. Ook in de keuken bijvoorbeeld, waar je er elke dag een hoop ingrediënten doorheen jaagt. Daarom bedachten we een kleine slimmigheid, waarmee je je boodschappenvoorraad moeiteloos op peil houdt.
Op basis van Google Clouds beeldherkenningssoftware bouwden we een slimme productscanner. Niet de bekende barcodeblieper, maar een versie die ook groente, fruit, productverpakkingen en al het andere uit de supermarktschappen herkent. Big deal? Best wel. Want net voordat jij je laatste ei klutst, maak je er een foto van met de app en staat er meteen een nieuwe doos op je lijstje. Zo doe je boodschappen terwijl je staat te koken.
Rogier van den Brink
Creatieve app-ontwikkelaar bij Incentro
Het proces
In drie weken een onderscheidende productscanner.
Coop houdt van doorpakken. Wij ook, dus dat werkt wel. Terwijl we e-commerce software implementeerden voor een next level webshop, startten we met de ontwikkeling van de Coop-app. Vol gas over de linkerbaan om in recordtempo een MVP live te krijgen.
In de tussentijd experimenteerden we ook nog met de beeldherkenningssoftware. Na een geslaagde demopresentatie hakte Coop gelijk de knoop door: dit willen we! Zo bouwden we de innovatieve productscanner in drie weken uit tot een volledig werkende dienst.
Boodschappenlijstjes vormen zich vanzelf
Dus geen ouderwets gedoe met briefjes en nooit meer browsen door het online assortiment.
Een app die steeds slimmer wordt
Hoe vaker je ‘m gebruikt, hoe sneller je klaar bent. Want de Coop-app leert je voorkeuren kennen.
Het resultaat
Een nieuwe winnaar in Coops omnichannel-aanbod
Binnen een jaar downloadden meer dan 30.000 Coop-klanten de app. Maandelijks komen hier nog 1500 downloads bij en plaatsen klanten meer dan duizend bestellingen per maand.
Wat zegt Coop?
Bij Incentro is het niet: code rammen en klaar. We werken nauw met elkaar samen, waarbij Incentro meekijkt naar onze customer journey en zelf initiatieven voor verbeteringen aandraagt. Dat waarderen we enorm, want zelf zien we niet alles. De productscanner is hier een goed voorbeeld van: hij stond al in onze backlog, maar Incentro kwam met het idee om er beeldherkenningssoftware (Google Vision API) in te bouwen. Jop van Sommeren e-commerce manager bij Coop
Conversie
Ruim 25% meer online aankopen: in januari 2017 bedroeg de wekelijkse online omzet € 50.000. Een jaar later staat de teller op ruim € 277.000: een fikse stijging en nieuw recordomzet. Inmiddels neemt de app 30% van deze online omzet voor z’n rekening.
Awards & nominaties
Top 3 nominatie shopping awards Download app store Download play store
Ons Team
Onze Helden